Doorgaan naar inhoud
ICC Parkmanagement MeppelICC Parkmanagement Meppel
  • Over ICC-PMM
  • Nieuws
  • Agenda
  • Leden
  • Collectiviteit
  • Werkgroepen en projecten
  • FAQ
  • Contact
ICC Parkmanagement MeppelICC Parkmanagement Meppel
E-mail
Nieuws
24 juni 202524 juni 2025

Vanuit het collectief: Trankiel Coaching & Advies

Zien doet voorkomen
Ervaringen uit de spreekkamer  van de externe vertrouwenspersoon

Onlangs zat ik, als mediator,  bij een mediation gesprek tussen een werknemer en een HR-business-partner. De aanleiding was een conflict dat uiteindelijk uitmondde in langdurig ziekteverzuim. Wat opviel? De werknemer had in een vroeg stadium al aangegeven dat de situatie knelde. Maar de signalen kwamen niet aan, of kregen niet het gewicht dat ze verdienden. En daarmee ontstond eenzaamheid en geworstel bij de werknemer.

Het gevolg was frustratie, miscommunicatie en uiteindelijk uitval. En dat had zoveel eerder gekeerd kunnen worden door simpelweg te zorgen dat de rol van de vertrouwenspersoon duidelijk is. Aanwezigheid en zichtbaarheid maken hier wezenlijk onderdeel van.

Gelukkig staat de deur nu weer op een kier. De medewerker is voorzichtig begonnen met re-integreren. Het had ook anders gekund. En eerlijk gezegd een stuk minder kostbaar en minder pijnlijk voor iedereen, ook voor de collega’s die moesten dealen met uitval en onduidelijkheid.

Wat me raakte was het moment waarop de werknemer zei “Ik wist niet eens dat er een vertrouwenspersoon was bij ons. Laat staan dat ik daar terechtkon met wat ik voelde”.  En dat terwijl het bedrijf bij mij, als extern vertrouwenspersoon, een jaarabonnement had afgesloten.  Medewerkers wisten nauwelijks van mijn bestaan, ondanks de maandelijkse nieuwsbrieven en  afgegeven posters. Er had veel leed en verzuim kunnen worden voorkomen door vroegtijdig en preventief aandacht te schenken aan het ongemak. Dat is trouwens ook waar je als vertrouwenspersoon mee begint, een veilig omgeving bieden en kijken wat er ten grondslag ligt aan het bezoek aan mij. Dan blijkt dat in alle gevallen  het met elkaar praten helderheid verschaft en inzicht in wat er voor een ieder te doen staat om weer prettig en veilig aan het werk te gaan.

Mijn advies? Maak van een externe vertrouwenspersoon geen sluitpost. Geef die rol een plek in het systeem, zichtbaar en laagdrempelig. Want voorkomen is echt beter dan genezen. Het scheelt een boel gedoe!

Aangesloten bij ICC-PMM? Vraag naar de collectieve voordelen van je lidmaatschap.

Bericht navigatie

Vorige
Vanuit VNO NCW en MKB Nederland Noord
Volgende
Bericht van bestuurslid: Peter van den Berg
Contactinformatie

ICC Parkmanagement Meppel
Blankenstein 400
7943 PH Meppel

0522-784707
office@iccpmm.nl

Volg ons
  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
Nieuwsbrief

Schrijf je in voor de ICC Parkmanagement nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws in je inbox.

    Meld een incident

    Heb je een veiligheidsmelding? Je kunt deze melden via onze website of direct bij gemeente Meppel via postbus@meppel.nl of 14-0522 (op werkdagen tussen 08.30 - 17.00 uur)

    Meld een incident

    © 2025 ICC Parkmanagement Meppel | Privacyverklaring | Realisatie: Interwijs

    ICC Parkmanagement Meppel
    Beheer toestemming
    Om de beste ervaringen te bieden, gebruiken wij technologieën zoals cookies om informatie over je apparaat op te slaan en/of te raadplegen. Door in te stemmen met deze technologieën kunnen wij gegevens zoals surfgedrag of unieke ID's op deze site verwerken. Als je geen toestemming geeft of uw toestemming intrekt, kan dit een nadelige invloed hebben op bepaalde functies en mogelijkheden.
    Functioneel Altijd actief
    De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
    Voorkeuren
    De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
    Statistieken
    De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt. De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door je Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
    Marketing
    De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een site of over verschillende sites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
    Beheer opties Beheer diensten Beheer {vendor_count} leveranciers Lees meer over deze doeleinden
    Bekijk voorkeuren
    {title} {title} {title}
    • Over ICC-PMM
    • Nieuws
    • Agenda
    • Leden
    • Collectiviteit
    • Werkgroepen en projecten
    • FAQ
    • Contact
    Zoeken