Update project Energieverbruik inventarisatie Oevers A en B
Roel Vedder
Laat ik beginnen om mij kort voor te stellen. Ik ben Roel Vedder en was eigenaar van Revamo B.V. en ben ook wethouder geweest in gemeente Westerveld. Momenteel ben ik als projectleider bij ICC-PMM bezig met het inventariseren van het energieverbruik op Oevers A en B. Dit doen we in samenwerking met de gemeente Meppel en is nodig om inzichtelijk te krijgen waar de grote maar ook de kleine bedrijven tegenaan gaan lopen ten gevolge van de netcongestie.
Netcongestie
Door deze netcongestie, kunnen bedrijven moeite hebben om nieuwe aansluitingen te realiseren en hun bestaande capaciteit te vergroten. Dit is vooral problematisch voor bedrijven die willen uitbreiden of overstappen op elektrificatie (zoals elektrische voertuigen of elektrische productieprocessen).
Bedrijven kunnen ook geconfronteerd worden met hogere kosten voor elektriciteit of voor alternatieve oplossingen zoals het huren van generatoren of investeren in batterijen. Bovendien kun je als bedrijf te maken krijgen met boetes als je jouw piekverbruik overschrijdt.
Voor bedrijven die willen overstappen op zonne-energie, kan netcongestie een belemmering zijn omdat er geen capaciteit is om opgewekte energie terug te leveren aan het net. Bedrijven die niet kunnen moderniseren of verduurzamen, kunnen achterblijven ten opzichte van concurrenten die wel toegang hebben tot voldoende netcapaciteit. Dit kan hun concurrentievermogen op de langere termijn ondermijnen.

Doel van het project:
Met de inventarisatie op Oevers A en B proberen we inzichtelijk te krijgen waar de bedrijven moeilijkheden ervaren. En nog belangrijker, hoe we deze belemmeringen kunnen tegengaan. Er zijn al industrieterreinen in Nederland waar de bedrijven zijn gaan samenwerken om zo de beschikbare energie optimaal te benutten en dan binnen het collectief tijdelijk een hoger piekvermogen mogelijk te maken. Maar ook andere oplossingen kunnen mogelijk zijn, waardoor het zo misschien toch mogelijk is om een laadpaal aan te sluiten om die elektrische bus te kunnen laden.
Om ruimte op het net te creëren heeft de netbeheerder toestemming gekregen het gecontracteerd transport vermogen dat een jaar lang niet is gebruikt te beperken. Dit wordt ook wel GOTORK (Gebruik Op Tijd Of Raak het Kwijt) of use-it-or-lose-it genoemd. Hierdoor ontstaat er ruimte op het net waar een ander bedrijf gebruik van kan gaan maken. De netbeheerder kan enkel het gecontracteerd transport vermogen beperken waarvan het bedrijf niet heeft aangetoond dat dit benodigd is of binnen een redelijke termijn zal zijn.
Oproep!
We hebben inmiddels ruim de helft van de bedrijven aan boord! Voor de inventarisatie vragen wij alle bedrijven op Oevers A en B om een machtiging. Met deze machtiging zal het bedrijf Joulz het energieverbruik en hun toekomstig te verwachten gebruik van de bedrijven in kaart gaan brengen. Als je deelneemt krijg je uiteraard kosteloos je eigen verbruik inzichtelijk en ICC-PMM krijgt het gezamenlijke verbruik van Oevers A en B inzichtelijk. Behoor je tot de helft van de bedrijven die de machtiging nog niet hebben getekend? Dan heb je het energievraagstuk voor je bedrijf dus op orde voor de komende jaren en is netcongestie al keurig getackeld. Of misschien toch niet helemaal? Tot 1 november kan je je aansluiten bij deze inventarisatie. Bereid je voor op het toekomstige energieverbruik en krijg kosteloos inzicht in het huidige energieverbruik. De keuze is aan jou!
Neem dan contact op met office@iccpmm.nl of rechtstreeks met Roel Vedder via het nummer 06-20 38 18 62 of via r.vedder@iccpmm.nl.
We halen de data nog op tot 1 november, daarna gaan we over op de onderzoeksfase.